Premio Nonino, lidrîs inte tradizion e ricercje di un futûr miôr

da autore

Nassût intal 1975 “pe valorizazion de civiltât contadine”, il Premio Nonino al è deventât un dai apontaments plui impuartants pe culture e la leterature internazionâls. Un vêr ‘distilât’ di celebritât rivadis dispès a ricognossiments plui che a impuartin (Nobel cjapât dentri) dopo jessi passadis pal Friûl.

Sospindût intal 2020 pe concomitance cuntun premi ancjetant impuartant mondiâl pe aziende e blocât l’an passât de pandemie, il Premi al torne vuê, ‘fûr stagjon’, cu la cerimonie consuete di premiazione-happening che inte distilarie di famee a Roncjis di Percût al ospite Vip (locâi e no) e il Gotha de culture.

La jurie de edizion dal ‘45° an + 2′ al à selezionât cemût che ‘Premi internazionâl Novesimut 2022′ il scritôr inglês David Almond, autôr di oparis pluripremiadis par fantats cemût che Skelling, tradot in 40 lenghis, e il resint La vuere e je finide: lavôrs là che l’autôr al cjate “une conession cui tant zovins, che a costruiran un doman miôr”.

Doi i Mestris dal nestri timp: la americane Nancy Fraser, pensadore anticonformiste che e cjale al superament des injustiziis struturâls inte societât, e Mauro Ceruti, filosof e teoric dal pinsîr complès. Intal 125° aniversari dai Nonino in distilazion, nol mancje la tradizion Risit d’Aur-Barbatella d’oro, assegnât a Affido culturale, un progjet selezionât de imprese sociâl cui fruts e partît di Napoli.

“Di cheste vuere, che e je alc di teribil, o podìn dî ai fruts che nol à nuie a ce fâ cun lôr, che e je creade di personis che a son deventadis adultis, ma a son cressudis intal mût sbaliât, che i fruts no varessin mai invadût la Ucraine, lu àn fat i adults”, al à dit Almond.

La jurie e à volût citâ soredut il so ultin romanic, “La vuere e je finide”, ambientât dilunc de Grande Vuere. “Un dai motîfs che o scrîf pai fantats – al à lât indevant Almond – al è che o crôt intal futûr, a son tant otimist e o pensi che i fruts a saran in stât di fâ un mont miôr. Ciert no podìn scjariâ sù di lôr la responsabilitât dal futûr, duncje o crôt ce une cooperazion tra fantats e adults sedi la soluzion plui di podê auspicâ. O scrîf parcè che o pensi che i miei letôrs a saran lis personis che a podaran creâ un mont miôr. Dulà che si ridusin lis disavualancis, nol prevali l’individualisim, ma reamut la solidarietât e un vêr sens di comunitât”.

Almond, ce che al à vût tancj ricognossiments in dut il mont, sul Premio Nonino al à dit: “Mi onore e mi tocje il cûr parcè che e je la prime indreçade che al ven assegnât a un scritôr pai fantats. In Italie – al à zontât – o ai une vore di letôrs, editôrs maraveôs e diviers sostignidôrs, duncje a son grât a chest Paîs che mi è pardabon preziôs”.

Il scritôr al è daûr a lavorâ a un gnûf romanic, in jessude intal 2023, che al conte, al à sclarît, “la storie di un frut e une frute che a vivin intune piçule citât, le esplorin, e a scomencin a zuiâ insiemi intune glesie abandonade”.

Za pronts pe publicazion ancje cierts libris ilustrâts, “Paper Boat, Paper Bird”, ambientât in Gjapon, “Te woman who turned children into birds”, “Puppets”, romanic suntun un mestri anzian buratinâr che al cree il so ultin buratin, che dopo e cjape vite. E’ ancje rivant intal 2023 une edizion speciâl di “Skellig”, il so romanç plui famôs, in ocasion dal 25° aniversari de prime publicazion.

Andrea Ioime

Lasse un coment

Redazion

logo

Editoriale Il Friuli Srl
P.IVA 01907840308

Regjistrazion al Tribunâl di Udin n. 9

dai 6 di Lui dal 2022

PRIN PLAN

Progjet finanziât de ARLeF
Agjenzie Regjonâl pe Lenghe Furlane

Chest sît al dopre i cookies par miorâ la tô esperience di navigazion. Lant indevant tu acetis la nestre informative su la privacy. Acetâ Lei di plui